-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17152 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

طبق آيه « و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه؛ هيچ پيامبري از ميان جمعيتي بر نخواست مگر اين كه با زبان همان جمعيت با آنها سخن گفته و كتاب آسماني وي نيز به زبان همان مردم بوده است » . بنابراين اگر نبوت يك پيامبر مخصوص بهمان قوم باشد ، اين روش بسيار پسنديده خواهد بود و اگر نبوت وي جهاني و براي عموم افراد جهان باشد ، چرا بايد كتاب وي به زبان قوم يعني ( مانند عربي نسبت به پيامبر اسلام ) باشد ؟
اگر روز بعثت پيامبر اسلام ، يك زبان جهاني و بين المللي وجود داشت كه همه مردم آن روز بآن زبان آشنايي مي داشتند و با آن مكالمه مي كردند در اين صورت جا داشت كتاب آسماني او ، بهمان زبان بين المللي باشد ، در صورتي كه در آن روز چنين مطالبي وجود نداشته و تاكنون نيز اين موضوع تحقق نپذيرفته است .
پيامبراني كه براي هدايت عموم ، اعزام شده اند از آنجا كه در وهله اول با قوم خود سروكار داشتند ، بايد كتاب آسماني آنها به زبان قوم آنان باشد ، سپس بايد از طرق مختلف معارف و برنامه هاي خود را در ميان ساير اقوام و ملل منتشر سازند .
امروز دانشمندان هر كشور ، سعي مي كنند كتابهاي خود را به زبان مردم همان كشور بنويسند ، با آنكه محتويات كتاب آنها به هيچ وجه اختصاص به مردم محيط آنها ندارد .
از آنجا كه پيامبر اسلام از ميان يك امت عربي برخاسته و در مرحله نخست سروكار او با اقوام و ملل عرب بوده از اين نظر كتاب او به يكي از زبانهاي زنده و وسيع جهان كه همان زبان عربي است ، بوده است ، در صورتي كه قوانين و احكام او مربوط به عموم جهانيان است .
بنابراين عربي بودن قرآن هيچگونه منافاتي با جهاني بودن اسلام ندارد ، به عبارت روشن تر آيه بالا مي گويد كتاب هر پيامبري را به زبان قوم او فرستاديم نه اينكه نبوت و رهبري او مخصوص به همان امت بوده است .
و اين كه زبان يك پيامبر و يا كتاب او به زبان قوم او بوده و هرگز گواه بر اختصاص نبوت او به قوم وي نيست ، بلكه بايد از طرق ديگر ، خصوصي و يا عمومي بودن آئين او را بدست آورد .
اين هم روشن است كه اسلام فوق نژاد و زبان است و تمام جهان را وطن خود مي داند ، و عربي بودن قرآن كه سرچشمه آن عدم وجود يا زبان بين المللي است دليل بر نژادي بودن اسلام نخواهد بود . درباره جهاني بودن اسلام مدارك زيادي در دست داريم كه اينجا جاي شرح آن نيست .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.